El Decalogo Del Tango
Tango müziğinin büyükleri acaba Tango’ya değerler katabildiler mi, yaşama bakışları ve tavırları müziklerini etkiledi mi? Biz Tango dansçıları bu müzikleri dinlerken ve bedensel ifadeye dönüştürürken bu besteci ve yorumcuların duygu ve düşüncelerini, değerlerini içselleştiriyor muyuz? Ruhumuza ve bedenimize erişebiliyorlar ve bizi değiştiriyorlar mı? Merak ediyorum.
Bu nedenle onların yaşamlarından ve müziklerinden kesitler almak ve sizlerin yorumlarına açmak istedim. Önceki yazılarımın neredeyse tamamında bu merak vardı. Şimdi ise parçaları birleştiriyorum. Carlos Gardel dışında buraya dahil etmek istediklerimin hepsi hakkında yazdım, önce yazılara referans vereceğim, tekrar etmeyeceğim. Ayrıca her birinin kendi bestelerini kendi orkestraları ile yorumladıkları kayıtlarından da playlistler oluşturdum ve buraya ekledim.
Kieslowski’nin Dekaloğunu (1989 Polonya) izlemiştim yıllar önce, çok etkileyiciydi. “On Emir” in her maddesi için bir bölüm yapmıştı. Ben de on büyük Tango şefi ve bestecisini kronolojik sıra ile sunuyorum. Tango’nun verdiği mesajlar ile kazandırdığı değerleri arıyorum, kaynağını ise bu insanların yaşamlarında, kendi besteledikleri ve yorumladıkları müziklerde arıyorum. Tango’dan bize miras kalan böyle bir değerler bütünü yoksa bile, biz ortaya koymalı mıyız? Bunu da merak ediyorum.
Bu kısa girişten sonra gelelim El Decalogo Del Tango‘nun kendisine:
El Decalogo 1 – Roberto Firpo (1884-1969)
Olumlu düşün, keşfet, yılmadan ve korkmadan hep dene, tekrar dene, olmadı, bir daha dene.
El Decalogo 2 – Francisco Canaro (1888-1964)
Çok çalış, çok üret ve ürettiğine sahip çık. Emeğin değerlidir, hakkını ara. Kendine de başkalarına da nezaket ve saygı göster.
El Decalogo 3 – Carlos Gardel (1890-1935)
Gülümse, sesin ve nefesin yürekten gelsin, yürekli ol. İnsan olduğunu bir an bile aklından çıkarma.
El Decalogo 4 – Osvaldo Fresedo (1897-1984)
Rahat ve telaşsız davran, acele etme, zamanı dinle, “zaman” ile ak, “zaman” ile barış, zamanın tadını çıkar.
El Decalogo 5 – Julio De Caro (1899-1980)
Kendi yolunu çiz, taklit etme, yeni bir şey yap, tekrar etme.
El Decalogo 6 – Juan D’Arienzo (1900-1976)
Kararlı, açık seçik ve güçlü ol. Varlığını hissetmek ve hissedilmek için tüm gücünü kullan.
El Decalogo 7 – Carlos Di Sarli (1903-1960)
Sadelik, anlaşılır olmak ve denge zerafet getirir, en güzel şeylerse detaylarda gizlidir.
El Decalogo 8 – Osvaldo Pugliese (1905-1995)
Alçakgönüllü, adil ve sadakatli ol, yaşamını da sahip olduklarını da insanlarla paylaş. Hayat dostlarınla ve sevdiklerinle anlamlıdır.
El Decalogo 9 – Anibal Troilo (1914-1975)
İnsanları sev; öyle böyle değil, en derinden sev, kendinden çok sev, sevmekten de sevgini göstermekten de çekinme.
El Decalogo 10 – Astor Piazzolla (1921-1992)
Gördüğün, bildiğin ve yaşadığın ne varsa hepsi değerlidir, hepsinin ağırlığı ve önemi vardır. Kaçma, saklanma, görmezden gelme, unutma sakın. Tersine peşine düş, üstüne git, anlamaya ve anlatmaya çalış. Varını yoğunu ortaya koy, asla vazgeçme.
On büyük Tango insanı hakkında okuduklarımdan ve dinlediklerimden edindiğim ana fikri paylaşmak istedim. Anlamaya ve anlatmaya değer daha niceleri var. Donato, Calo, Laurenz, Lomuto, Cobian, Petrucelli, Biagi, Tanturi, D’Agostino, Demare, Rodriguez, Malerba, Gobbi, Maderna, Federico, De Angelis, Salgan, Diaz….. Ama Tango’ya bir değerler çerçevesi çizmek için bu kadarının yeterli olduğunu düşünüyorum, zira diğer büyük besteciler de benzer değer sisteminin içinde yer alıyor. Görüntüde çok farkları olmakla beraber derinlerde ortak yönleri daha fazla; gelenekçi, melodik veya yenilikçi, hepsi saygılı, insancıl, duygusal, tutkulu, inatçı, çalışkan ve üretkenler.
CAMINITO SPOTIFY hesabımız üzerinden tüm bu müzisyenlerden derlediğimiz listelere ulaşabilirsiniz. Ayrıca El Decalogo’nun tamamına aşağıdaki playlist ile ulaşabilirsiniz. Burada da on müzisyenin sadece kendi bestelerini kendi orkestraları ile yorumladıkları kayıtları sunuyoruz.
İyi dinlemeler,
Aren Leon
(Not: Spotify uygulamasında 300’ün üzerinde parça eklememize rağmen Web içeriğine yerleştirildiğinde en çok 100 adet ile sınırlanıyor, bu yüzden burada Gardel’in ötesi yok, tamamı için uygulamaya gidiniz.)