Caminito Milonga / 08-02-2020 / Fundamentals / De Caro, Ekolü ve Arkadaşları
Tango’nun temelleri demişken, Firpo ve Gardel ile beraber Julio De Caro’yu (1899-1980) çalışmamak ve sizlerle paylaşmamak olmazdı. Nasıl Carlos Gardel Tango’yu vokal yorumlama biçimi ile bir devrim yaptıysa ve Firpo da daha romantik bir türe dönüşmesini ve yaygınlaştırmasını başardıysa, Tango’nun enstrümantal ve armonik olarak zenginleşmesinde de Julio De Caro benzer devrimi yaptı.
Julio De Caro da diğer büyük Tango maestraları gibi İtalyan asıllıdır ve müzisyen bir aileden gelmektedir. De Caro’nun babası 1913’te Buenos Aires’in San Telmo semtinde kısa sürede şehrin müzik merkezi haline gelecek bir konservatuar kurar. Babaları küçük Julio’nun piyano ve kardeşi Francisco’nun da keman çalmasını ister, ancak bir süre sonra kardeşler aralarında enstrümanları değiştirirler, Julio kemancı ve Francisco da piyanist olacaktır. Daha küçük kardeşleri Emilio da kemancı olur. Kardeşler kısa sürede Buenos Aires’in önde gelen Tango orkestralarında çalmaya başlarlar ve bu yüzden de babaları ile araları açılır.
De Caro 1917’de Firpo’nun sahnesine davet edildiğinde unutulmaz bir performans sergiler. Bunun üzerine zamanın büyük şeflerinden ve söz yazarlarından Eduardo Arolas’ın orkestrasında kemancı olarak çalmaya başlar. 1919’da büyük bandoneonist ve şef Pedro Maffia ile bir quartet kurar, bir süre sonra ayrılırlar ve Osvaldo Fresedo’nun orkestrasına katılarak Amerika turnesine çıkar. Ardından tekrar Pedro Maffia ile yolları kesişir ve Juan Carlos Cobian orkestrasında çalmaya başlar. 1923 sonlarına doğru Cobian’ın Amerika’da aşık olduğu birinin peşinden gitmesi üzerine orkestra dağılır ve De Caro kardeşleri Francesco (Piyano) ve Emilio (Keman) ile birlikte 1924’te ilk Tipik Sextet Orkestrasını (6’lısını) kurar. Kısa sürede popüler olur ve radyoda da çalmaya başlar ve RCA Victor ile kontrat imzalar. De Caro 1925’te orkestrasına bandoneonist Pedro Maffia’yı ve Pedro Laurenz’i de katar. Bu yıl Galler Prensi Edward için yaptığı bir performansta kullandığı stüdyoda keman sesini diğer enstrümanların sesine yükseltmeyi başaran Stroh Violin’i (kornet ile karıştırılmış bir keman) çok uzun süre orkestrasında kullanacaktır.
De Caro Tango’nun kenar semtlerden, alt tabakadan gelen duygusunu korumakla beraber, tangoyu armoniyle güçlendirdi, melankolik dışa vurumculuk ve akademik derinlik katmayı başardı. Kendisinden sonra gelen birçok besteci de onun kompozisyon anlayışını adapte etmeye çalıştılar ve Tango’yu zenginleştirdiler. De Caro 1940larda çok revaçta olan vokalistin öne geçtiği düzenleme biçimlerine tepki göstermiş ve beş yıl boyunca kayıt stüdyosuna girmemiştir. Tango’yu geliştiren, yenilikler getiren tüm ustalara saygı beslemiş, Astor Piazzola, Anibal Troilo ve Osvaldo Pugliese için birer beste yapmıştır. Bunlardan sadece Anibal Troilo’ya adadığı bestenin kaydı elimizde bulunmaktadır.
Astor Piazzolla çocukluğunda babasının arşivinde sadece Gardel’in ve De Caro’nun plaklarının olduğunu ve bunlarla büyüdüğü için şanslı olduğunu söylemiştir. Piazzolla da De Caro’yu “Decarisimo” bestesi ile onurlandırır.
Gecemiz Jose Basso’nun 1965 tarihli Caminito yorumu ve Julio De Caro’nun 1930 tarihli La Cumparsita’sı ile açılacak ve Pedro Laurenz’in 1953 tarihli La Cumparsita’sı ile kapanacak.
08/02/2020 tarihli Milongamızın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “Julio De Caro, Ekolü ve Arkadaşları” ve Cortinalarımız “Zeki Müren Şarkıları” olarak programlanmıştır. İyi dinlemeler!
https://open.spotify.com/playlist/2uMcB3z1m83vL5zfK8B7Ll
Section | Orquesta | Vocalist | Year / Period |
Caminito | Jose Basso | Instrumental | 1965 |
La Cumparsita | Julio De Caro | Instrumental | 1930 |
Tango Tanda | Pedro Maffia | Instrumental | Guardia Nueva |
Tango Tanda | Julio De Caro | Instrumental | Guardia Nueva |
Vals Tanda | Pedro Laurenz | Instrumental, Alberto Podesta, Juan Carlos Caceres | Golden Age |
Tango Tanda | Astor Piazzola | Instrumental | Golden Age |
Tango Tanda | Lucio Demare | Juan Carlos Miranda | Golden Age |
Milonga Tanda | Julio De Caro | Hector Farrel | Golden Age |
Tango Tanda | Julio De Caro | Instrumental | Golden Age |
Tango Tanda | Pedro Laurenz | Alberto Podesta, Martin Podesta | Golden Age |
Vals Tanda | Anibal Troilo | Alberto Marino, Francisco Fiorentino, Floreal Ruiz | Golden Age |
Tango Tanda | Miguel Calo | Roberto Arrieta | Golden Age |
Tango Tanda | Anibal Troilo | Instrumental | Golden Age |
Milonga Tanda | Pedro Laurenz | Alberto Podesta, Martin Podesta | Golden Age |
Tango Tanda | Horacio Salgan | Instrumental | Golden Age |
Tango Tanda | Alfredo Gobbi | Instrumental | Golden Age |
Vals Tanda | Osvaldo Pugliese | Instrumental, Roberto Chanel | Golden Age |
Tango Tanda | Angel D’Agostino | Angel Vargas | Golden Age |
Tango Tanda | Osvaldo Pugliese | Roberto Chanel | Golden Age |
La Cumparsita | Pedro Laurenz | Instrumental | 1953 |
Caminito Art Spotify Profili için:
https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg