Caminito Milonga / 14-09-2019 / Fundamentals / Pugliese ve Arkadaşları
Sevgili Tangoseverler,
Bu ay “Fundamentals” milongasında Osvaldo Pugliese (1905 -1995) ve beraber müzik yaptığı arkadaşlarına yer vermek istedik. Pugliese ilk müzik derslerini amatörce flüt çalan babasından aldı, sonrasında konservatuarda okudu. Her iki abisi de keman çalıyordu.
Pugliese genç yaşlarından itibaren Buenos Aires’in en ünlü tango orkestralarında çalmaya başladı ve akabinde kendi orkestrasını kurdu. Tango’nun efsane isimleri Roberto Firpo, Pedro Maffia, Pedro Laurenz ve Miguel Calo ile ve Buenos Aires’in ilk kadın Bandoneonisti Paquito Bernardo’nun grubunda çalıştı. Pedro Maffia orkestrasından Elvino Vardaro (Keman) ile ayrılıp kendi gruplarını kurdular ve çok sayıda performans yaptılar. Menejerliklerini ünlü söz yazarı Eduardo Moreno yaptı, solistleri ise Malena de Toledo idi. Pugliese’nin ilk ünlenen şarkısı Recuerdo’nun (1926) sözleri de Moreno tarafından yazılmıştır. İlk olarak da Julio de Caro orkestrası tarafından enstrümantal olarak yorumlanmıştır. De Caro tangonun sözlü olmasına, sözlerin ve vokalin ağırlık kazanmasına karşı çıkıyordu.
Pugliese, Alfredo Gobbi (Keman) ve Anibal Troilo (Bandoneon) ile 1929’da bir grup kurdu. Birlikte çalışmalarından maalesef geriye hiçbir kayıt kalmamıştır. Pedro Maffia gibi Julio De Caro’dan ayrılarak kendi orkestrasını kuran Pedro Laurenz ile çalıştı. Bu orkestradayken kendisi gibi piyanist ve besteci olacak kızı Beba (1936-….) dünyaya geldi ve henüz yaptığı bir bestesine “La Beba” adını verdi. Beba Pugliese’nin kızı Carla Pugliese de (1977-… ) aile geleneğini devam ettirdi ve önemli bir piyanist ve besteci oldu. Osvaldo Pugliese’nin daha sonra çalıştığı Miguel Calo da De Caro akımından gelmektedir. Pugliese’nin De Caro stilinden bu kadar etkilenmiş olması ve kompozisyonlarını dansçıların çok sevdiği melodik ve armonik zenginlik ile geliştirmesinin sebebi bu orkestralarla çalışmış olmasıdır. De Caro Troilo ve Piazzolla için olduğu gibi Pugliese’nin de adına daha sonra bir beste yapacaktır.
1939’da Cafe Nacional’de kooperatif olarak kurduğu grubu ile çalmaya başladılar, kafe daha sonra kendi tarzının ve komünist görüşlerinin takipçilerine hitap eden, Buenos Aires’in en popüler radyosu haline gelen “Radio El Mundo” ya dönüşür.
2. Dünya Savaşı sırasında Hitler’in kitlelere ulaşmak için kayıt teknolojisini geliştirmesi ve bu yeni teknolojinin de gizlice Amerika’ya kaçırılıp hızlı bir şekilde dünyada adapte edilmesi ile stüdyolar daha aktif çalışmaya, müzikler de dinleyicilere daha kaliteli bir şekilde ulaşmaya başlar.
Pugliese 1943 yılından itibaren kendi popüler orkestrasını kurdu ve stüdyo kayıtlarını da yapmaya başladı. 1946 yılında orkestrası ile birlikte La Yumba’yı çaldı, ancak 1952 yılında aynı müzisyenlerle yeniden yorumladılar ve bu yeni yorumun başarısı ile birlikte D’Arienzo’nun başlattığı “Golden Age” den Nuevo Tango’ya geçiş döneminin önü açıldı. La Yumba fabrikada metalin çıkardığı sesi çağrıştırmaktadır, isim de buradan geliyor, müzikal motif de. İlk kaydın ikinciden düzenleme olarak çok farkı olmamakla beraber kayıt teknolojisi sayesinde ses çok daha güçlü bir şekilde dinleyiciye ulaşır ve etkisi müzikal devrim niteliğindedir.
Tangodaki dramatik iniş çıkışlar ve aynı zamanda çok daha güçlü vurgu eş zamanlı olarak devam ediyordu. Pugliese hiçbir zaman danstan kopmadı. Dansçılar için yürüyüş ritminin her zaman içinde yer aldığı Tango müziğine sadık kaldı. Buna rağmen 1965 yılında Tango’yu öldürdüğü söylenen Astor Piazzola’nın “Verano Porteno”sunu kayıt altına alarak herkesi şaşırtmayı da başardı.
Pugliese’nin birlikte çalıştığı vokalistler arasında Alberto Lago, Jorge Rubino, Ernesto Fama, Roberto Chanel, Alberto Moran, Jorge Vidal, Jorge Maciel, Miguel Montero, Carlos Guido, Alfredo Belusi ve Abel Cordoba bulunmaktadır.
Pugliese 1940’larda çağının ötesinde besteler yapmıştır. Bu besteler arasında, daha önce bahsettiğimiz “La Yumba”, Pugliese orkestrası ile birlikte anılan en karakteristik parça olarak kabul görmüştür. “Negracha” ve “Malandraca” ise Horacio Salgan ve Astor Piazzola’dan çok daha önce güçlü senkoplar ve counterpoint kullanarak aslında onların da önünü açtığını göstermektedir. “Recuerdo, La Beba, Adios Bardi, Recien, Barro, Una vez ve El encopao” Pugliese’nin besteleyip yorumladığı önemli diğer parçalardır.
Pugliese komünist görüşlerinden dolayı sıklıkla iktidarın tehditleri ve baskıları ile karşı karşıya kalmıştır. Yıllarca hapishanede yatmış, orkestrasının 10 yıl boyunca da kayıt yapması, çok daha uzun yıllar boyunca da radyo yayınlarına çıkması yasaklanmıştır. Orkestrasında beraber çalıştığı müzisyenlere diğer birçok şef gibi patronluk etmemiş, tüm geliri herkesin katkı miktarına göre paylaştırmıştır.
Pugliese Decarean (De Caro ekolünden) olarak kabul edilir. Performansları sırasında da her müzisyenin kendi partisyonlarında geniş özgürlük alanı bırakıp bireysel olarak kendi bireysel yorumlarını katmalarını sağlamıştır. Bu nedenle de farklı enstrümanların eş zamanlı, çok sesli ve armonik açıdan zengin müzik yapmalarını sağlamış, Barok dönemi müziğinde olduğu gibi birbirine paralel giden melodileri aynı kompozisyonda uyumlu bir şekilde buluşturmayı başarmıştır. Pugliese, müziklerinde dramatik etkiyi arttıran Rubato ve Arrastre tekniklerini de başarı ile kullanmıştır. Rubato özellikle Romantik dönemde Chopin ile bilinen melodinin, ritmin yavaşlatılıp hızlandırılması, duygu ile beraber dalgalanmasıdır. Arrastre ise ritmin vurgusundan kısa süre önce yavaşça sesi sürükleyerek arttırmak ve vuruşla beraber maksimuma çıkarmaktır.
Osvaldo Pugliese’nin kızı Beba Pugliese (1936-… ) klasik piyano ile başladığı müzik kariyerine Tango ile devam etti ve kendi orkestrasını kurdu. Babası için yaptığı beste Ostinato’yu (İtalyanca-inatçı) 2007’de kaydettiği Dinastia Pugliese (Pugliese hanedanlığı) albümünde yayınladı.
Pugliese’nin vefatından sonra onun tarzında tango çalmayı sürdüren grupların başında Color Tango gelir. Grubun kurucusu Roberto Alvarez de Pugliese’nin orkestrasında uzun yıllar bandoneon çalmıştı.
Pugliese ile ilgili daha önce yazdığım üç yazıya aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz.
14/09/2019 tarihli Milonganın Tanda ve Cortinalarının düzenli haline aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Bugünkü Tandalarımız “Pugliese ve Arkadaşları” ve Cortinalarımız “Devrim ve Protest şarkıları” olarak programlanmıştır. İyi dinlemeler!
https://open.spotify.com/playlist/7Ejv0ZbFDEWzKkQPikoOqQ?si=f3BLlMP1SvakGA069HRsLQ
Tanda | Orquesta | Vocalist | Year | |
Caminito | T | Juan Maglio | Instrumental | 1927 |
La Cumparsita | T | Pedro Maffia – Pedro Laurenz | Instrumental | 1926 |
1 | T | Julio De Caro | Instrumental | 1926 – 1928 |
2 | T | Pedro Maffia | Instrumental | 1929 – 1930 |
3 | V | Roberto Firpo | Instrumental | 1935 – 1937 |
4 | T | Pedro Laurenz | Juan Carlos Casas | 1938 – 1940 |
5 | T | Angel D’Agostino | Angel Vargas | 1940 – 1941 |
6 | M | Julio De Caro | Luis Diaz – Hector Farrel | 1938 – 1942 |
7 | T | Ricardo Tanturi | Alberto Castillo | 1941 – 1942 |
8 | T | Osmar Maderna | Pedro Datila | 1946 – 1947 |
9 | V | Alfredo De Angelis | Carlos Dante & Julio Martel | 1944 – 1947 |
10 | T | Osvaldo Pugliese | Instrumental (All Composed by Julio De Caro) | 1943 – 1945 |
11 | T | Alfredo Gobbi | Instrumental | 1947 – 1951 |
12 | M | Miguel Caló | Raul Beron | 1942 – 1944 |
13 | T | Anibal Troilo | Instrumental | 1942 – 1946 |
14 | T | Miguel Caló | Roberto Arrieta | 1947 – 1948 |
15 | V | Osvaldo Pugliese | Alberto Moran | 1948 – 1952 |
16 | T | Francini-Pontier | Alberto Podesta | 1946 – 1950 |
17 | T | Osvaldo Pugliese | Instrumental (All Composed by Osvaldo Pugliese) | 1948 – 1971 |
18 | M | Osvaldo Pugliese | Jorge Vidal – Roberto Chanel | 1944 – 1950 |
19 | T | Horacio Salgan | Instrumental | 1950 – 1953 |
20 | T | Osvaldo Pugliese | Roberto Chanel | 1944 – 1946 |
21 | V | Miguel Caló | Alberto Podesta – Raul Iriarte | 1941 – 1946 |
22 | T | Color Tango | Instrumental | 2001 |
23 | T | Beba Pugliese | Instrumental | 2007 |
La Cumparsita | T | Anibal Troilo | Instrumental | 1951 |
Caminito Art Spotify Profili için:
https://open.spotify.com/user/kxmbqgbx0zo0qk8ags5y6qj0r?si=Mn7km9vJTYq7ZIAPo56Agg